Zastanawiasz się co to jest pozycjonowanie strony internetowej? To mało znaczące słowo oznacza nic innego, jak zajęcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google na konkretne słowa kluczowe. Dlaczego warto to robić? Ponieważ wyświetlanie się użytkownikom Internetu na frazy typu „nike czerwone męskie” lub „fizjoterapia Szczecin” albo „salon fryzjerski Wrocław” zwykle ma bezpośrednie przełożenie na sprzedaż konkretnych towarów lub usług. Jeśli prowadzisz sklep lub świadczysz usługi za pomocą Internetu (lub dopiero chcesz zacząć to robić), to powinieneś zainteresować się tematem pozycjonowania. Jednak nim do tego przejdziemy, możemy po krótce omówić alternatywne sposoby na reklamę w sieci.
Reklama w Internecie – co warto robić, jeśli nie pozycjonować stronę?
Inne dostępne sposoby na promocję w sieci to przykładowo Google Ads. Jest to reklama w wyszukiwarce Google, w przypadku której płacimy za każde kliknięcie. Oznacza to, że bez względu na to, czy dany użytkownik dokona zakupu na Twojej stronie czy nie, Ty i tak musisz zapłacić za to, że on w ogóle wszedł na Twoją stronę. Jest to ciekawy format reklamowy, jednak sprawdzi się on raczej na mało konkurencyjnych rynkach, ponieważ w innym przypadku będziesz zmuszony dość dużo zapłacić za kliknięcia w reklamę. Podobnie jest z takimi platformami jak Facebook Ads, Instagram Ads czy LinkedIn Ads. W przypadku każdej z tych platform będziesz płacić za jakiś rodzaj interakcji z Twoją reklamą i zazwyczaj jest to właśnie kliknięcie. Co zatem możemy zrobić, aby nie płacić za kliknięcie? I tutaj właśnie odpowiedzią jest pozycjonowanie strony internetowej.
Pozycjonowanie strony internetowej – jak robić to skutecznie
Aby skutecznie wypozycjonować daną stronę tak naprawdę potrzebujesz treści, linków, dobrze dobranych słów kluczowych oraz optymalizacji Twojej strony internetowej. Każdy z tych elementów jest niezbędny do osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarce. Uda Ci się osiągnąć sukces w pozycjonowaniu, jeśli na poważnie podejdziesz do każdego elementu całej strategii. W pierwszej kolejności wybierz słowa kluczowe, tak abyś miał pewność, że podejmowane wysiłki przyniosą efekt w postaci przychodzących klientów. Zatem wybieraj te słowa kluczowe, po których można wnioskować, że użytkownik jest gotów kupić dany produkt lub usługę, a nie że dopiero się za nią rozgląda i sprawdza dostępne opcje. Oczywiście możesz pozycjonować się także na tę drugą kategorię słów kluczowych, jednak wtedy nie będziesz mieć 100% pewności, że dany użytkownik zostanie Twoim klientem i zostawi swoje dane kontaktowe. Dopiero kiedy wybierzesz odpowiednie słowa kluczowe będziesz mógł zacząć właściwe działania pozycjonerskie.
Ogólna optymalizacja Twojej strony z uwzględnieniem pozycjonowania
Twoja strona powinna przede wszystkim być szybka. Nie możesz pozwolić sobie na to, aby Twój serwis się wolno ładował, ponieważ jest to frustrujące dla użytkownika, zachęca go do zamknięcia strony oraz wpływa na pogorszenie się wyników w wyszukiwarce Google. Dlatego kluczowe jest to, aby Twoja strona była szyba, a także aby była dostosowana do użytkowników mobilnych. Oznacza to, że serwis musi się tak samo dobrze prezentować na ekranie laptopa jak i na ekranie telefonu czy tabletu oraz w zasadzie w każdej dostępnej rozdzielczości. Jeśli jest inaczej, wówczas powinieneś zgłosić się do swojego webdevelopera lub agencji, która wykonała Twoją stronę i poprosić o wprowadzenie poprawek optymalizacyjnych. Zadbaj też o to, aby na Twojej stronie nie było błędów, zarówno tych związanych z kodem HTML, widocznych tylko dla botów, jak i tych widocznych dla użytkowników Internetu. Takie błędy również obniżą Twoje pozycje w wyszukiwarce Google (jak i w każdej innej, takiej jak Bing czy Yahoo także), a tego przecież nie chcesz. Pamiętaj o tym, aby prawidłowo wyświetlać błąd 404 oraz przekierowywać użytkowników na stronę główną w przypadku podstron już nie istniejących. Te wszystkie poprawi sprawią, że wzrośnie użyteczność Twojej strony internetowej, a to właśnie ją między innymi bierze pod uwagę wyszukiwarka Google. Dla Google ważne jest, aby prezentowane przez niego strony były poprawne, ciekawe i adekwatne do wyszukiwanej frazy, w innym wypadku strona nie będzie indeksowana.